Resep: Rendang Daging Masala Lezat

  • Post author:
  • Post category:Resep Daging
  • Reading time:2 mins read

Rendang Daging Masala. Hari ini saya ingin berkongsikan resepi Rendang Daging Sedap giler. Melihat tajuk resepi jer dah membuat hati teruja untuk mencuba. Klik blog Baked By Che Ta di SINI.

In this Malaysian Mutton Curry meat is cooked in coconut gravy and spices with coconut flakes by following slow cooking technique. There are many variations of this simple Randang: Chicken, Mutton, Eggs and even veggies are there too. Daging cincang – masakan enak untuk semua peringkat umur! Bunda dapat memasak Rendang Daging Masala dengan 18 bumbu dalam 3 langkah. Begini cara dapat membikin makanan ini.

Bahan-bahan dari Rendang Daging Masala

  1. Ambil 1 kg daging sapi.
  2. Persiapkan 1 liter susu UHT (lebih gurih jika pakai santan).
  3. Siapkan 1 batang sereh.
  4. Persiapkan 3 lembar daun salam kari.
  5. Ambil 4 butir kapulaga hijau.
  6. Siapkan 2 sdm garam masala.
  7. Sediakan Secukupnya garam.
  8. Persiapkan Secukupnya penyedap rasa.
  9. Ambil Secukupnya gula pasir.
  10. Ambil Bumbu halus :.
  11. Persiapkan 8 buah cabe kering india (supaya ada pedasnya pol. Optional).
  12. Siapkan 4 buah cabe merah besar.
  13. Siapkan 10 buah cabe merah keriting.
  14. Sediakan 1 buah tomat.
  15. Persiapkan 6 siung bawang merah.
  16. Ambil 6 siung bawang putih.
  17. Siapkan Secukupnya ketumbar.
  18. Siapkan Secukupnya merica.

Ibu bapa kepada anak-anak yang cerewet dengan makanannya, bersukacitalah! Kami mempunyai resepi daging cincang lembu yang lazat dan sangat mudah, sesuai untuk kanak-kanak dan orang dewasa. Rendang is a rich and tender coconut beef stew which is explosively flavorful and beef rendang is the most popular rendang. Called "rendang daging" in local language, it's arguably the most famous beef recipe in Malaysia, Indonesia, and Singapore.

Instruksi memasak Rendang Daging Masala

  1. Siapkan wadah/ panci besar. Saya menggunakan pressure cooker/ panci presto. Masukkan 1 L susu kemudian masak sebentar. Masukkan bumbu halus, sereh, daun kari, kapulaga, garam masala, garam, gula pasir dan penyedap rasa. Koreksi rasa. Masukkan daging. Kemudian aduk sebentar lalu tutup dengan pressure cooker selama 20 menit dengan api sedang..
  2. Setelah 20 menit, matikan kompor. Diamkan sebentar sampai penutup pressure cooker bisa dibuka. Kemudian nyalakan kembali kompor aduk daging hingga bumbu kering. Atau sesuai dengan selera..
  3. Disini karena saya memakai susu. Jd rasa daging tidak terlalu gurih. Lebih enak jika ingin mencoba menggunakan santan. Selamat mencoba..

Kemudiannya, masukkan daging kambing yang telah direbus tadi. Tambahkan air, serbuk cili, garam dan aji secukupnya. Apabila kentang dah masak, boleh masukkan serbuk ketumbar dan garam masala. Pastikan cukup rasa, daging pun dah masak. Tetapi kalau tak cuba masak macam mana nak kongsi kan!

Tinggalkan Balasan